Mission

I Den Rullende Madskole kommer den enkelte elev tæt på råvaren, lærer den indgående at kende, sætter den i en større sammenhæng og lærer at tilberede den.

I Den Rullende Madskole vil det samlende og helhedsorienterede element være fremherskende i et nysgerrigt læringsmiljø, der satser på at fremelske madmod og madglæde hos eleverne.

I denne proces har vi 6 vigtige målsætninger:

Oplevelser og eventyr bliver meningsfulde i sammenhæng med mesterlæring og folkeskolens curriculum.

Eleverne mødes med det omkringliggende samfund.

Elever og lærere samles om noget fælles tredje.

Råvarens oprindelse og vejen til det færdige måltid synliggøres.

Tanken om bæredygtighed omsættes til reelle løsninger og praksiserfaringer.

Forskellige faglige indgangsvinkler til temaet samles.

 

 

 

 

 

 

 

 

Oplevelser og læring

Vi kombinerer vores passion for maddannelse og læring i meningsfulde forløb, der giver elever muligheden for at komme tættere på råvarerne, de skal lave mad af, gør eleverne madmodige og giver dem mange andre faglige og dannelsesmæssige opdagelser.

Vi er i et frirum, når vi håndterer råvarer og laver mad sammen, hvor vi samles om noget fælles tredje, der kræver vores opmærksomhed for at kunne lykkes. Forholdene omkring et køkkenbord indbyder til fri snak, hvor man ikke behøver kigge hinanden i øjnene, og emnerne springer derfor frit mellem det meget fag-faglige og det mere personlige.

Vi mener, at man kan lære næsten alle folkeskolens faglige målsætninger via mad!

Afsættet til læring er strukturel, erfaringsbaseret og helhedsorienteret,

 

Madpolitik

Madmod og madglæde er helt i centrum, og af den grund accepterer vi elevernes grænser for, hvor meget og hvor indgående de vil gå til opgaven med at smage og eksperimentere. Det handler grundlæggende om tillid til, at vi holder dem i hånden og sørger for, at de bliver præsenteret for et mål, så de bliver udfordret tilpas til deres niveau.

Derfor er maden, vi laver, som udgangspunkt ret simpel, med råvarer der kendes fra hverdagen, og retter som kan kopieres og laves derhjemme efterfølgende.

Vi laver mad af årstidens råvarer.

Vi prioriterer økologi ud fra et holdningsmæssigt, bæredygtigt perspektiv, men vi sætter nærhedsprincippet først, og det er et emne vi diskuterer med eleverne med spørgsmål som: Fisk fra Øresund er de økologiske? Eller æbler plukket på Tippen?

 

 

Om Wuppertal:

Wuppertal er en Mercedes Benz 410D fra 1990. Bilen vejer 3000 kg og har en størrelse i kassen på 24 m2. Vi har fundet og rejst ned og hentet bilen i Essen i Tyskland hos en bilforhandler. Den forrige og eneste ejer hed Günther Lüdtke, og han har brugt bilen til at sælge æg og fjerkræ i Wuppertal, Tyskland.

Den fine udsmykning og farverne på bilen, har vi beholdt fra Günther. Til gengæld har vi flået alt indmaden ud og bygget et nyt fint køkken med plads til, at børn kan udfolde sig kulinarisk og prøve sit indre salgsgen af ved salgsdisken. Væggene og alt inventar har vi bygget op i rustfrit stål. Der er gasblus og ovn i bilen, og to gode store vaske. Under disken har vi indsat kølende skabe med skydeglasdøre, så det er nemt at få overblik over indholdet. Alle løsdele har sin helt egen plads og kan fæstnes, så bilen kan køre rundt i landet uden at knivene flyver rundt i lokalet.

Bilens ene side fungerer som åbent salgssted med et halvtag over og en disk, der kan bruges både til arbejdsplads, bestillings- og spisested.